logo

PROGRAM

ÅRSKONFERENS 2014


ONSDAG 21 MAJ

08.30 Registrering på Aros Congress Center

www.acc.se


09.00 - 12.00 NYHET! Välj mellan 15 pre-seminars

Rum 201
MODERATOR Tomas Kruth

09.00-10.00 SWECO ARCHITECTS AB
BERÄTTANDETS MAKT
ATT SKAPA LÖSNINGAR TILLSAMMANS
Vikten av tidig analys, koncept och förankring för att framgångsrikt
konkretisera och genomföra projekt i stadsmiljö. Vi diskuterarar och
illustrerar hur man genom upplevelser och dialog skapar gemensamma
berättelser och visioner för stadskärnan och hur man arbetar för
att iscensätta identitet i en stadsmiljö. Johanna Eriksson, arkitekt
SAR/MSA, teknisk licentiat och processledare och Jennie Stefanec,
upplevelsedesigner, Master Degree of Design från The Royal Danish
Academy of Fine Arts, Köpenhamn

KL 10.00-11.00 NYRÉNS ARKITEKTKONTOR
DEN FÖRÄNDERLIGA STADEN
TILLÄMPNING AV ANALYSVERKTYG OCH
DESIGNDIALOG I GENOMFÖRD STADSUTVECKLING
Hur stor förändring klarar en kulturhistorisk miljö? Vilka dolda
kvaliteter finns i staden? Hur tar man tillvara på medborgarnas
expertis? Anna Karin Fallan, Urban Nilsson och Åsa Samuelsson,
Nyréns Arkitektkontor

KL 11.00-12.00 EWF ECO AB
DEN MILJÖSMARTA STADEN
MED ÅTERVINNING I DET PUBLIKA RUMMET?!
Hur kan en stad medvetet förstärka möjligheterna för allmänheten
att återvinna i det publika rummet och ändå minska på transporter
och nedskräpning på mark? Per Järnebrink, Managing Director


Rum 202
MODERATOR Marita Floman

KL 09.00-10-00 INVINN
KONSTEN ATT STICKA UT SOM VARUMÄRKE
Paradigmskifte eller ej – det pågår stora förändringar inom handelns
i dag, och det gäller mer än någonsin att sticka ut för att bli vald.
Ett föredrag om varumärkets roll i den framtida handel.
Karin Sjöström Andersson, varumärkesstrateg Invinn

KL 10.00-11.00 HUI
VAD HÄNDER NÄR IKEA KOMMER TILL STADEN?
IKEA är ett av världens största detaljhandelsföretag, men hur
påverkas egentligen en kommun av en ny IKEA-etablering?
Sven-Olov Daunfeldt, professor och forskningschef vid
HUI Research och Henrik Vestin, senior konsult vid HUI Research

KL 11.00-12.00 DISPLAY4MEDIA
FÖRMEDLA ERT BUDSKAP MED DIGITAL SIGNAGE
Vilka är fördelarna med digital skärm marknadsföring?
Vilka användningsområden kan man använda digitala skärmar till?
Hur styr man skärmarna? Är det svårt? Display4media kommer
att gå igenom hur man kan jobba med digital signage som marknadsföring
och info kanal, diskutera fördelar och användningsområden.
Vi kommer visa exempel från bl a Vimpeln i Alingsås. Magnus
Warrén, försäljningschef Display4Media.


Rum 203
MODERATOR Emma Aludden

KL 09.00-10.00 MIKZ
HUR BLIR STOCKHOLM SVERIGES STÖRSTA
MOBILA KÖPCENTER?
Mikz presenterar mobilen som marknadsplats.
En mediaplattform för en ny tid.
Peter Eyermann, Mikz och Anders Ekblom,
Handla i Halmstad

KL 10.00-11.00 TYRÉNS
STADSBYGGNADSVISION MOTALA
Motalas väg mot en stadsbyggnadsvision där
Östergötlands sjöstad synliggörs i stadens byggnader
och uttryck. Hur man manifesterar vision och varumärke
till i stadsplaneringen och levandegör stadens själ genom
input från de egna invånarna.
Sarah Bragée, avdelningschef Stockholm

KL 11.00-12.00 BUMBEE LABS
IOPS – PARADIGMSKIFTE FÖR BESÖKSRÄKNING
OCH FRI WIFI I STADSKÄRNAN
Hur kan statistik och kunskap om besökarna hjälpa oss
att skapa en mer attraktiv stadskärna för både besökare
och investerare? Med ny teknik hjälper vi butiker och
företag i stadskärnan att utvecklas och skapar mervärde
för besökarna. Hur har vi löst det och hur är det möjligt
att vi kan erbjuda IOPS utan kostnad för staden genom
att ha fri WiFi i stadskärnan?
Staffan Liljestrand, analytiker och vd, Bumbee Labs AB


Rum 204
MODERATOR Rosemarie Lindström

KL 09.00-10.00 OPTIMAL
HANDELN MOTORN I STADSDELSUTVECKLING
Bostadsbyggandet kommer att ta fart, här presenterar vi
konkreta förslag och idéer kring vad en stadsplanerare bör
tänka på i arbetet med stadsplanering ur handelsperspektiv.
Dominika Andræ, partner Optimal
Anna du Rietz, arkitekt SAR/MSA, Wester + Elsner Arkitekter AB

KL 10.00-11.00 MIN AFFÄRSTV
DIGITALA VÄGGTIDNINGAR,
UR ETT ORTS OCH KOMMUNPERSPEKTIV
Hur Digital Signage kan vara en lönsam affär för alla
aktörer i en stadskärna. Min AffärsTV tillhandahåller en
unik helhetslösning där alla deltagare är vinnare.
Digitala väggtidningar är ett kostnadseffektivt sätt att
nå ut med budskap på hela orten. Digital kommunikation
när den är som bäst, enkelt och genialt!
Fredrik Jahn vd, Min AffärsTV och
Stefan Nygren Key account/Presales, Min AffärsTV

KL 11.00-12.00 RETEAM
VARFÖR KAN INTE FASTIGHETSÄGARNA
HYRA UT DE TOMMA BUTIKERNA?
Kathrine Heiberg, vd för Reteam, delar med sig av sina
erfarenheter som etableringschef i en skandinavisk
detaljhandelskedja. Uthyrning är en av parametrarna
när Reteam utvecklar strategier för stadskärnor idag.


Rum 301
MODERATOR Rudolf Antoni

KL 09.00-10.00 FUTURUM SOLUTIONS
OMSÄTTNINGSUTVECKLING, BESÖKSRÄKNING,
BILBURNA BESÖKARE – VISUALISERAT VIA STADSKARTA
Detta är den mätbara staden på riktigt samlat under Stadskärnebarometern.
En stad i Sverige är redan igång och vi visar stadens
status utifrån besöks- och omsättningsutvecklingen samt utifrån
de bilburna kundernas beteende. På några veckor kan din stad
också vara igång. Vi berättar hur det går till och vad det kostar.
Joakim Fröderberg, vd Futurum Solutions

KL 10.00-11.00 SAMBIZ
ORGANISMEN STADEN –
HAR NI ANALYSERAT ALLMÄNTILLSTÅNDET?
Vi gör en hälsoundersökning i Sverige. Här finns ett antal städer, med olika behov. Vi diskuterar behov och förutsättningar, vi diagnostiserar och analyserar.
Vi ställer frågan. Hur ställer man en korrekt diagnos på en stad? Vilka parametrar bör man ta med och hur ska de mätas?
- och hur behandlar man?
Det blir ett lekfullt preseminar med en allvarlig underton som vi hoppas ni kommer att få med många bra tankar och idéer från.
Linnea Fennhagen, projektledare/affärsutvecklare, Sambiz och
Ulrika Asp, projektledare/undersökningskonsult AQ Analys

KL 11.00-12.00 WSP
FRAMTIDENS STAD – VILKA ÄR LÄRDOMARNA FRÅN
100-TALS PLANER OCH UTREDNINGAR?
Att handeln varit och är en viktig byggsten i stadsutvecklingen är
nog alla överens om. Men hur ser framtiden ut, kommer handeln
att fortsatt ha en viktig roll eller är det andra frågor som kommer
att dominera bland politiker, tjänstemän och invånarna när vi skapar
hållbara städer? Vi vet en hel del vad som gör städer och dess kärnor
attraktiva – men förmår vi dra nytta av det i vårt dagliga arbete?
Fredrik Bergström, affärsområdeschef , WSP Analys och Strategi
samt Mikael Wallin, chef Stadsutveckling


12.00 Lunch på Aros Congress Center


13.00 Välkomna

- officiell öppning av konferensen


13.15 Inspireras av New York

– vi får ta del av omvandlingsprocessen för Times Square i New York. Ett utvecklingsprojekt som skapat en av världens främsta handels- och mötesplatser.


Tim Tompkins -  President Times Square Alliance, Co-Chair of the NYC BID Association and a member of the IDA Board (International Downtown Association)



Gemma Noble - Marketing Manager Springboard






14.00 Forskning och trender


Rudolf Antoni - Ordförande Svenska Stadskärnors Forskarråd och vVD Fastighetsägarna GFR
- Forskarrådets trendspaning




Gabriella Sandstig - Doktor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Göteborgs universitet
- Statistik som avslöjar krypande kriser i olika stadsdelar




Alexander Ståhle – stadsbyggnadsforskare på KTH och flitig samhällsdebattör.
– Bilstadens död!




15.00 Mingelpaus


15.30 Årets Stadskärna 2014

– presentation av de nominerade städerna


16.15 Stadspresentation Västerås

- vi upplever staden under en vandring genom historien, kulturen och den moderna stadens villkor.


17.30 Paus


19.15 Bankett och Prisutdelning 

- Årets Stadskärna 2014

- Årets Centrumutvecklare 2014






22.30 Club City Heat med DJ-battle 

- minglet fortsätter i vår egen Skybar och Club City Heat med fantastisk utsikt över staden. De nominerade städerna tävlar i en rafflande DJ-battle med högt tryck!


 

TORSDAG 22 MAJ

08.30 Årsmöte Svenska Stadskärnor

- Bolagsstämma och föreningens Årsmöte


09.15  Året som Årets Stadskärna 2013

- Erfarenheter från året som gått.

Maria Fors, VD Västerås Citysamverkan




09.30 Goda exempel – Inspiration från verkligheten

Gällivare - Att flytta en stad (del 1), Eva Olsson, VD Visit Gällivare/Lappland




Kiruna - Att flytta en stad (del 2) , Göran Cars, professor KTH





En liten kan också vara stark! - Meta Troell, Omvärldsanalytiker Svensk Handel




Kungsbacka - Lokalt engagemang, Pernilla Acar Boström, krögare Esters





10.30 Mingelpaus


11.00 Goda exempel - fortsättning


11.15 Föreläsning med fokus på ditt personliga ledarskap


Håkan Fleischer - fil mag i kommunikationsvetenskap och doktor i pedagogik.
- ”Mellan möjligt och omöjligt”
En inspirationsföreläsning om kontaktskapande kommunikation



12.15 Summering och reflektion


12.30 Lunch-on-the-go

- även för er som har bråttom


13.30 Post-seminar - Västerås Walkshop och City Tour

- Hur har Västerås lyckats med sitt utvecklingsarbete. Fördjupning i förankringsprocesser och arbetsmetodik. (anmälan krävs till: maria.fors@vasterascity.com )


15.00 Slut för i år