Ingen puls utan din – kampanjen fortsätter

Den 9 november 2021 lanserades den nationella kampanjen INGEN PULS UTAN DIN* med 40 medverkande städer som avsändare. Kampanjen fick ett bra genomslag runt om i landet, inte minst tack vare varje medverkande stads lokala insatser i press och sociala medier. En ny arbetsgrupp har bildats som planerar nästa kampanj. Den 9 juni 2022 lanseras steg 2 av kampanjen som du kan följa på sociala medier bl a @ingenpulsutandin! Läs nyhetsbrevet där den nya arbetsgruppen presenteras här.

Tänkvärt.

Fundera på det. All den kunskap som varje person i en butik, frisörsalong, restaurang eller på ett hotell erbjuder. Den där personliga servicen många verkar ha glömt nu när näthandeln lovsjungs. Tänk igenom det. Att skatteintäkterna ökar i takt med den lokala handeln. Att antalet arbetstillfällen i stadskärnan blir fler om du väljer lokala restauranger. Vilket skapar ännu mer skatteintäkter. Du kanske säger, vad har jag för nytta av det? Du kan säkert förstå det. Det är de pengarna som betalar dina barns skolgång, omsorgen, sjukvården och att det planteras blommor i en park nära dig. Att de långa och onödiga transporterna minskar. Ta in det. Alla event som fyller stadskärnan. Att du kan känna trygghet för att det är människor i rörelse. Eller bara att det är mysigt. Känslan av att klämma och känna på en produkt. Och få med den hem med en gång. I rätt storlek. Och dofterna från bagerierna. Alla möten med människor du inte alls hade tänkt att möta, ni sprang bara på varandra. Beslutet är ditt. Men ingen puls utan din.

Älska din stadskärna.

Ibland är det lätt att ta det för givet. En stadskärna som sjuder av liv och lust, butiker, caféer, restauranger, hotell, salonger och kultur. Bakom varje verksamhet finns alltid någon som brinner för sitt jobb, mötet med dig och som bidrar till din upplevelse. För dem betyder du allt. Dessutom. Tänk på alla positiva bieffekter det ger, som fler arbeten, ökade skatteintäkter, större trygghet och en fortsatt levande atmosfär. Det är det sällan någon som pratar om. Det finns alla skäl i världen att älska din stadskärna.

Scrolla neråt och se vilka städer och organisationer som medverkar och vilka fem effekter som en levande och attraktiv stadskärna ger!

Uppdatering om kampanjen

I samband med lanseringen av kampanjen den 9 juni skickades även ett Öppet brev till näringsministern Karl-Petter Thorwaldsson med kopia till massmedia och sociala medier. Brevet resulterade i att arbetsgruppen bjöds in till ett möte med näringsministern den 22 augusti på Regeringskansliet. Här kan ni ta del av den dokumentation med förslag på åtgärder, som överlämnades i efterhand till ministern. Dela den gärna till er styrelse och medlemmar i er samverkansorganisation.

Överlämning till ny arbetsgrupp

INGEN PULS UTAN DIN – har fått fäste! Budskapet har spridits runt om i landet i lokalpress, sociala medier och även inom politiken på riksnivå. Näringsministern bjöd in arbetsgruppen och under diskussionen ville han även inkludera bostadsministern i detta arbete. Det resulterade i ett teamsmöte med bostadsministerns statssekreterare samma vecka. Vår samlade kompetens och våra förslag på utveckling i stadskärnan gjorde intryck hos båda parter.

Vid det digitala stormötet den 28 september summerade och utvärderade vi årets kampanj och bildade en ny arbetsgrupp som ska ta över för nästa års kampanj. Överlämningsmöte äger rum 27 oktober, därefter kommer den nya arbetsgruppen att presenteras.

Utbudet

Det är en speciell känsla att vandra runt i en stadskärna med sitt utbud av varor, tjänster och specialister. Hur ofta har du inte besökt stan enbart för att göra ett visst inköp och dessutom kommit hem med något annat? Det blir lätt så när du tillbringar tid i en välkomnande och inspirerande miljö. Ett besök består av så mycket mer. Människorna, mötena, dofterna, smakerna och ljuden.

Arbete

Fler arbetstillfällen ger ökade skatteintäkter. Det är som en lång kedja av reaktioner. Ju fler som väljer att handla hos de lokala aktörerna – butiker, salonger, restauranger, hotell – desto fler behöver anställas. Ju fler som erbjuds arbete, desto högre blir skatteintäkterna i kommunen. Pengar som bland annat kan användas till att öka välfärden i din stad, till exempel för bättre sjukvård, skola och äldreomsorg.

Miljö

Miljö och transporter. Att handla lokalt är att handla hållbart. Och i vilken grad kan du själv påverka. Ett sätt kan vara att ta sig till stadskärnan med ett miljösmart fordon. Ett annat sätt kan vara att handla lokalproducerade varor. Samtidigt minskar du de övergripande transporterna eftersom du redan i butiken får rätt vara i rätt storlek och inte behöver skicka returer.

Mötesplatser

Naturliga mötesplatser. Att träffas i stadskärnan är något naturligt. Hur ofta har du inte själv bestämt att ses på torget, en gata utanför en butik, vid en staty eller kanske på ett café? Det är här många möts för att göra något tillsammans, samtala, se en utställning, fika, promenera i en park eller äta lunch. Stadskärnan har en självklar plats när det handlar om social samvaro och att bygga broar mellan olika kulturer.

Upplevelser

Nya upplevelser. Exakt vad som är en upplevelse är upp till var och en. Håll med om att det finns många möjligheter till just sådana i stadskärnan. Allt från dofterna av nybakat bröd, ljudet av porlande vatten och vackra installationer till butiksskyltning, livekonsert och mötet med någon du inte sett på väldigt länge. Det stora finns ofta i det lilla, och det allra mesta är faktiskt helt gratis.

Pressmeddelande

Betydelsen av konsumenters val synliggörs nu av 46 städer

Intresset för det lokala näringslivet och vår närmiljö har ökat drastiskt på grund av pandemin och miljöhot. Över 40 städer deltog den 9 november ut med ett gemensamt upplysningsmanifest för att förstärka kunskapen om hur varje konsument kan påverka stadskärnans och samhällets utveckling genom sina val. En levande stadskärna skapar trygghet och arbetstillfällen. Den 9 juni lanseras fortsättningen på kampanjen med 46 medverkande städer.

Medverkande

"Ingen puls utan din" är en nationell upplysningskampanj som belyser vikten av just din närvaro i stadskärnan. Vid lanseringen stod över 40 städer runt om i Sverige står bakom kampanjen. Inför del 3 av kampanjen har en ny arbetsgrupp bildats.