Ingen puls utan din

I november 2021 lanserades den nationella upplysningskampanjen “Ingen puls utan din” som belyser vikten av just din närvaro i stadskärnan. Kampanjen hade 40 medverkande städer som avsändare och fick ett bra genomslag runt om i landet, inte minst tack vare varje medverkande stads lokala insatser i press och sociala medier. 2022 deltog 46 städer. Målet med årets kampanj är minst 50 medverkande städer.  I år är det fokus på vardagens alla superhjältar – människorna som genom möten med andra gör staden eller orten till en plats full av liv. Stort som smått, vardag och fest, shopping och strosande. Känslor och samhörighet. Resultatet blir en visuellt tilltalande kampanj som sätter strålkastarna på vardagens alla människor. Lanseringen är måndagen den 24 april 2023. Anmäl dig genom att mejla erika.braun@svenskastadskarnor.se.

Älska din stadskärna

Ibland är det lätt att ta det för givet. En stadskärna som sjuder av liv och lust, butiker, caféer, restauranger, hotell, salonger och kultur. Bakom varje verksamhet finns alltid någon som brinner för sitt jobb, mötet med dig och som bidrar till din upplevelse. För dem betyder du allt. Dessutom. Tänk på alla positiva bieffekter det ger, som fler arbeten, ökade skatteintäkter, större trygghet och en fortsatt levande atmosfär. Det är det sällan någon som pratar om. Det finns alla skäl i världen att älska din stadskärna.

Tänkvärt

Fundera på det. All den kunskap som varje person i en butik, frisörsalong, restaurang eller på ett hotell erbjuder. Den där personliga servicen många verkar ha glömt nu när näthandeln lovsjungs. Tänk igenom det. Att skatteintäkterna ökar i takt med den lokala handeln. Att antalet arbetstillfällen i stadskärnan blir fler om du väljer lokala restauranger. Vilket skapar ännu mer skatteintäkter. Du kanske säger, vad har jag för nytta av det? Du kan säkert förstå det. Det är de pengarna som betalar dina barns skolgång, omsorgen, sjukvården och att det planteras blommor i en park nära dig. Att de långa och onödiga transporterna minskar. Ta in det. Alla event som fyller stadskärnan. Att du kan känna trygghet för att det är människor i rörelse. Eller bara att det är mysigt. Känslan av att klämma och känna på en produkt. Och få med den hem med en gång. I rätt storlek. Och dofterna från bagerierna. Alla möten med människor du inte alls hade tänkt att möta, ni sprang bara på varandra. Beslutet är ditt. Men ingen puls utan din.

Bakgrund

I november 2021 lanserades den nationella upplysningskampanjen Ingen puls utan din för första gången. Kampanjen hade 40 medverkande städer som avsändare. De medverkande städerna delade kampanjen i sina egna digitala kanaler och på så sätt fick kampanjen en nationell spridning. Del två av kampanjen lanserades i juni 2022, den här gången med 46 städer som avsändare. I samband med kampanjen skrevs även ett öppet brev till näringsministern Karl-Petter Thorwaldsson om vikten av en levande stadskärna, du kan ta del av brevet här.

Kampanjens betydelse – citat från medverkande städer

Kampanjen har bidragit med flera positiva effekter för stadskärnorna som deltagit. ”Kampanjen är laddad med positiva värden och ett viktigt budskap. Den har bidragit till en bättre sammanhållning bland näringslivet och våra medlemmar, och format en ”vi-känsla” när vi rullade ut kampanjen. Vi fick en positiv spridning i våra digitala kanaler och i det fysiska rummet, som uppskattades av invånarna” säger Aljoša Lagumdžija, VD på Södertälje City. Att så pass många stadskärnor deltog i kampanjen resulterade i en nationell spridning. ”För oss är det en självklarhet att väcka engagemanget och belysa vikten av en levande stadskärna. Att delta i den gemensamma kampanjen underlättar i framtagandet av material, idé och ger också legitimitet till budskapet när det inte bara är vi själva som står bakom det.” säger Marcus Pallvid, verksamhetsledare och centrumutvecklare på City Trollhättan. Del tre av kampanjen håller just nu på att tas fram och kommer lanseras under våren.

Utbud

Det är en speciell känsla att vandra runt i en stadskärna med sitt utbud av varor, tjänster och specialister. Hur ofta har du inte besökt stan enbart för att göra ett visst inköp och dessutom kommit hem med något annat? Det blir lätt så när du tillbringar tid i en välkomnande och inspirerande miljö. Ett besök består av så mycket mer. Människorna, mötena, dofterna, smakerna och ljuden.

Arbete

Fler arbetstillfällen ger ökade skatteintäkter. Det är som en lång kedja av reaktioner. Ju fler som väljer att handla hos de lokala aktörerna – butiker, salonger, restauranger, hotell – desto fler behöver anställas. Ju fler som erbjuds arbete, desto högre blir skatteintäkterna i kommunen. Pengar som bland annat kan användas till att öka välfärden i din stad, till exempel för bättre sjukvård, skola och äldreomsorg.

Miljö

Miljö och transporter. Att handla lokalt är att handla hållbart. Och i vilken grad kan du själv påverka. Ett sätt kan vara att ta sig till stadskärnan med ett miljösmart fordon. Ett annat sätt kan vara att handla lokalproducerade varor. Samtidigt minskar du de övergripande transporterna eftersom du redan i butiken får rätt vara i rätt storlek och inte behöver skicka returer.

Mötesplatser

Naturliga mötesplatser. Att träffas i stadskärnan är något naturligt. Hur ofta har du inte själv bestämt att ses på torget, en gata utanför en butik, vid en staty eller kanske på ett café? Det är här många möts för att göra något tillsammans, samtala, se en utställning, fika, promenera i en park eller äta lunch. Stadskärnan har en självklar plats när det handlar om social samvaro och att bygga broar mellan olika kulturer.

Upplevelser

Nya upplevelser. Exakt vad som är en upplevelse är upp till var och en. Håll med om att det finns många möjligheter till just sådana i stadskärnan. Allt från dofterna av nybakat bröd, ljudet av porlande vatten och vackra installationer till butiksskyltning, livekonsert och mötet med någon du inte sett på väldigt länge. Det stora finns ofta i det lilla, och det allra mesta är faktiskt helt gratis.

Tidigare kampanjer

Den första kampanjen som lanserades 2021 fokuserade på vikten av besökare i stadskärnan. En butik behöver sina kunder. En restaurang behöver sina gäster. En frisör behöver hår att klippa. Bilderna och filmerna som togs fram till kampanjen visade hur verksamheterna skulle se ut utan sina besökare. Ingen rolig syn. Din stadskärna behöver dig – Ingen puls utan din.

Se exempel på video från kampanjen 2021

Del två av kampanjen som lanserades 2022 lyfte de positiva effekterna av att handla, äta och uppleva lokalt. Skatteintäkterna från lokal konsumtion går bland annat till sjukvård och lärare. Detta betyder att om du köper en tröja lokalt bidrar du bland annat till fler behöriga lärare. Likaså om du tar en AW, fixar naglarna eller går på konsert.

Se exempel på video från kampanjen 2022

Öppet brev

I samband med lanseringen av kampanjen 2022 skickades ett öppet brev till näringsministern Karl-Petter Thorwaldsson med kopia till massmedia och sociala medier. Brevet resulterade i att den dåvarande arbetsgruppen bjöds in till ett möte med näringsministern på Regeringskansliet. Här kan ni ta del av den dokumentation med förslag på åtgärder, som överlämnades i efterhand till ministern. Dela den gärna till er styrelse och medlemmar i er samverkansorganisation.

Läs brevet här

Medverkande

Varje kampanj tas fram av en arbetsgrupp bestående av representanter från olika stadskärnor. Inför del tre av kampanjen som lanseras i vår har en ny arbetsgrupp tagit över och de håller just nu på att ta fram den kommande kampanjen.