HELA SVERIGES SAMVERKANSPLATTFORM
FÖR ATT SKAPA ATTRAKTIVA OCH HÅLLBARA STADSKÄRNOR
Svenska stadskärnor ska vara den nationellt ledande och självklara plattformen för samverkan mellan offentliga, privata och civila aktörer för att skapa levande, inkluderande och hållbara platser. Här samlas spetskompetens för platsutveckling genom kunskap, fakta, analys och goda exempel för att kunna vara ett värdefullt stöd i det lokala utvecklingsarbetet.

En attraktiv stadskärna skapar förutsättningar för tillväxt och välfärd. Stadskärnan påverkar stadens varumärke! Många intressenter är beroende av att stadens centrum är levande och vitalt. Det krävs för att locka till sig fler investeringar, fler invånare, besökare, studenter och entreprenörer. Frågan om vem som ansvarar för arbetet med att utveckla stadskärnan diskuteras på många håll. Vår erfarenhet visar att alla intressenter måste samverka och gemensamt agera för att hantera frågor som rör stadsmiljö, tillgänglighet, renhållning, trygghet och marknadsföring.
En målmedveten och modern stad vet att stadskärnan eller centrum är ansikte utåt och en avgörande del i stadens och ortens varumärke. Man vet också att integration, mångfald, hållbarhet, trygghet, säkerhet och inte minst stolthet är viktiga ingredienser för att skapa en kraftfull stad, ort, plats eller stadskärna.
INSPIRERA, UTBILDA OCH STÖDJA
Att inspirera, utbilda och stödja medlemmarna i syfte att utveckla levande och hållbara stadskärnor. Genom att uppmuntra till samarbete och driva utveckling bidrar verksamheten till genomförande av förbättringar som gör skillnad.
SAMVERKAN MELLAN OFFENTLIGA OCH PRIVATA AKTÖRER
Organisationen verkar för att sprida insikt om vikten av samverkan mellan privata och offentliga intressenter att enas kring samma mål. För att samverkan ska lyckas krävs djup respekt för alla intressenters roller i centrumutveckling.
FÖRENA – FÖRBÄTTRA – FÖRVERKLIGA!
Tillsammans innebär innebär dessa ord att man är för något, ska föra något framåt och vara före andra. Svenska Stadskärnor är en samlande, utvecklande och genomförande organisation som gör skillnad genom att verka för att göra det attraktivare att bo, verka, leva och besöka orter och städer i Sverige. Vilket leder till ökad livskvalitet, förbättrat företagsklimat och ett ökat attraktionsvärde.
I Svenska Stadskärnor samverkar Sveriges kommuner och regioner, SKR samt över 200 enskilda kommuner och företag, samverkansorganisationer, konsultföretag, arkitektkontor samt nätverken Sveriges Centrumutvecklare och Nordic Council of Shopping Centers Sverige. På den internationella arenan samarbetar vi med organisationer som International Downtown Association, IDA i Washington, Platform Binnenstadsmanagement i Holland och Association of Town and City Management, ATCM i England. Vår verksamhet kan sammanfattas med fyra nyckelord: inspirera, utbilda, stödja och påverka. Till varje nyckelord finns en mängd aktiviteter, verktyg och processer kopplade för att våra medlemmar lättare ska kunna nå sin vision och sina övergripande strategiska mål.
Styrelsen är sammansatt av representanter från många goda krafter som har intresse av att Sveriges stadskärnor stärks och utvecklas i positiv riktning.
Styrelsens representation spänner över nationella branschorganisationer och lokala drivkrafter – allt för att även i styrelsearbetet få den bransch- och sektorsövergripande mångfald som är utmärkande för framgångsrika samverkansprocesser i stadskärnor.
Efter 13 år som VD på City i Samverkan Stockholm AB har Per Eriksson nu övergått till att jobba i egen verksamhet med inriktning på utveckling och management av stadskärnor. Han har under perioden på City i Samverkan utvecklat och breddat organisationen där stort fokus har legat på offentlig och privat samverkan och skapandet av en svensk BID-modell, platssamverkan. Han har före rollen som VD på City i Samverkan även jobbat med olika fastighetsägargrupper i Stockholms city och därmed byggt upp en erfarenhetsbank när det gäller fastighetsfrågor och utvecklingen av rummen mellan husen. Tidigare var Per verksam i 25 år inom köpcentrumbranschen med tyngdpunkt på marknadsföring och varumärkesbyggande. Per har utbildning inom ekonomi och marknadsföring.
Elisabet Elmsäter Vegsö arbetar sedan 2013 på Svensk Handel som näringspolitisk expert i stads- och platsutvecklingsfrågor samt besöksnäring. Påverkansarbete på nationell, regional men framförallt kommunal nivå med syfte att skapa förståelse för handelns omställning och därmed utvecklingen av våra städer och platser ingår i hennes arbetsuppgifter. Elisabet har en bred erfarenhet av platsutveckling. Tidigare arbetade hon för Visit Stockholm med utvecklingsfrågor ur ett turistiskt perspektiv. Idag önskar hon en tydligare samverkan mellan turist- och cityorganisationer i platsutvecklingsfrågorna då platsens attraktivitet måste stå i fokus för både invånare och besökare. Elisabet har en marknadsekonomexamen i botten och har lång erfarenhet från i stort sett alla besöksnäringens olika branscher.
Ann-Sofie Eriksson är i grunden naturvetare och har haft olika roller på Sveriges Kommuner och Regioner, SKR, i över 20 år. Nu är hon sektionschef på SKRs avdelning för tillväxt och samhällsbyggnad. Sektionen har ett brett uppdrag inom klimat, miljö ,trygghet, säkerhet ,planering och bostadsbyggande. Ann-Sofie är SKRs representant i rådet för hållbara städer tex
Susanne Ytterholm arbetar sedan 2012 som branschjurist på Visita. Hon har daglig kontakt med medlemmar i besöksnäringen rörande diverse juridiska frågeställningar. Fokus ligger på de hyresrättsliga frågorna och förhandlingar med fastighetsägare, för att hitta bästa möjliga vägar framåt i dialog med parterna. Susanne har sedan tidigare även ett förflutet som juridisk rådgivare hos Företagarna, som biträdande jurist på Landahl Advokatbyrå och har innan dess även arbetat som förvaltare på fastighetsägarsidan, vilket gör att hon har perspektiv på parternas olika ingångar i en förhandling.”
Annika Boman har jobbat med stadsutveckling i 20 år. 2014 var hon med och tog Västervik till en silverplats i tävlingen Årets Stadskärna och 2015 blev hon utsedd till Årets Centrumutvecklare i Sverige. 2017 vad det dags att ta Västervik till vinnare av Årets Stadskärna. Annika har även drivit BID-processer på tre orter samt varit processledare för Purple Flag-certifieringar. Annika jobbar som verksamhetsområdeschef för platsutveckling på Västervik Framåt med ansvar för Västervik Citysamverkan, destinationsutveckling, turistbyrå, företagsetableringar, inflyttarservice och evenemang.
Jesper Örtengren är sedan 2013 affärsutvecklingschef för Vasakronans Handelsaffär, som är en av Sveriges största med nästan 800 butiker i Sveriges fyra största stöder, Stocholm, Göteborg, Malmö och Uppsala. Platsutveckling, strategier för hyresgästmixen och nya produkter för att driva och skapa förändring på de stråk och platser där Vasakronans fastigheter finns, tillhör arbetsuppgifterna. Jesper har en magister i ekonomi med finans och redovisning i botten men har också arbetat som säljare i många år och drivit butik. Han var tidigare fastighetschef på Vasakronan och före det marknadsområdeschef på AP Fastigheter.
Knut Rost är vd på fastighetsbolaget Diös sedan 2014 och har sedan dess arbetet framgångsrikt med att utveckla attraktiva stadskärnor runt om i Sverige. Hans drivkraft är stadsutveckling med målet om att skapa inspirerande platser där människor vill bo, shoppa, jobba och umgås. Knut har arbetat i fastighetsbranschen sedan 1985 och innan han tillträdde som vd på Diös hade han uppdraget som fastighetschef på ICA fastigheter Sverige AB. Han är i grunden utbildad civilingenjör med lantmäteriinriktning vid Kungliga tekniska högskolan. Knuts inställning är att allt är möjligt, vilket innebär att vill man så kan man. Han är en social och engagerad person som värdesätter relationer med andra människor. Han är en duktig, uppskattad och affärsdriven vd och ledare för bolagets omkring 170 anställda.
Angelica Ekholm har sedan 2016 arbetat med näringslivs- och platsutveckling i sin roll som näringslivschef i Borlänge kommun. Handelns omställning har varit i fokus under flera år, bland annat har Borlänge Sveriges 11:e högsta handelsindex och ”Sveriges närmaste handelsplats”. Angelica har tidigare erfarenheter som marknadsdirektör och kommunikationsansvarig i näringslivet. Hon har fått flera priser för kommunikationen om Borlänges attraktivitet efter att staden blev framröstad till ”Sveriges fulaste stad” 2018. Hösten 2020 tillträder Angelica tjänsten som ny VD för Dalarna Science Park för fortsatt arbete med näringslivsutveckling och attraktivitet i Borlänge.
Carl Arnö arbetar sedan två år tillbaka som stadsbyggnadsdirektör i Västerås. Carl har ha arbetat med stadsutvecklingsfrågor i över 25 år och har tidigare varit verksam i Umeå kommun och som konsult i olika företag. Carl är landskapsarkitekt i utbildningen och har genom åren drivit frågor om arkitektur, mötesplatser och utveckling av våra offentliga rum och platser i stadskärnorna med stor framgång. Carl var bland annat djupt involverad i stadsutvecklings-frågorna kring Umeås utnämning till europeisk kulturhuvudstad 2014. Idag jobbar Carl intensivt för att Västerås starka tillväxt ska bidra till att förstärka utvecklingen av en stark, levande och attraktiv stadskärna. Carl är förutom att vara engagerad i Svenska Stadskärnor även ordförande i tankesmedjan MOVIUM och har under ett antal år varit jurymedlem i Sveriges arkitekters planpris.
Ledningsgruppen, även kallad The Orange Team, består av representanter med olika kompetensområden och som har stort engagemang och stark drivkraft för att göra skillnad i det stora som lilla formatet när det gäller stads-, plats- och centrumutveckling.
Björn tillträdde sin befattning den 2 april 2012 och har ett förflutet inom näringsliv och kommun. På meritlistan finns uppdrag som Näringslivsdirektör Malmö stad, VD för Malmö Citysamverkan, VD för Center Syd Shoppingcenter och VD/Försäljningsdirektör Sydsvenska Dagbladet AB
Inger ansvarar för vårt strategiska utvecklingsarbete samt våra nationella och internationella projekt. Hon arbetar främst med svenska BID-modellen – Business Improvement District som bygger på samverkan på frivilliga grunder.
Inger har ett tidigare förflutet inom handel, kommunikation och inredning på IKEA, lobbyist/projektledare för TCO “Facket och Kunskapslyftet” samt projektledare för olika EU-projekt.
Erika ansvarar för vår externa kommunikation och håller ihop våra olika kampanjer och projekt. Erika började hos oss 2014 och har producerat material till våra konferenser och utbildningar sedan dess. Hennes uppgifter omfattar såväl kommunikations- och varumärkesstrategi som konceptutveckling och mediabearbetning. Hon är egen företagare sedan många år och har arbetat som PR-konsult, copywriter och projektledare inom olika branscher, t ex köpcentrum, färg- och bygghandel, hälsa, utbildning, promotion och events. Behöver du som medlem hjälp med marknadsföring, PR, kommunikation eller copy kontakta Erika för diskussion.
Cäthe arbetar med att erbjuda våra olika externa Preferred Partners en möjlighet att tillsammans med oss marknadsföra sig till våra medlemmar. Som medlem får du tillgång till nätverket och dess olika specialister, verksamhetsområden och förmånliga erbjudanden.
Vidare kommer Cäthe att knyta konsulter och föreläsare till oss för att ge medlemmarna en bra överblick över vad som finns på marknaden. Cäthe vänder sig till de som är experter inom t ex etablering, stadsmiljö och stadsplanering, coacher, varumärke, placemarketing, trend- och omvärldsbevakning etc. Har du som medlem erfarenhet av en duktig leverantör, konsult eller föreläsare. som du gärna vill rekommendera så är du välkommen att kontakta Cäthe. Cäthe sitter också i ledningsgruppen och en av hennes roller är som projektledare Årskonferensens eventdel.
Tomas Kruth ansvarar för utbildningen inom Urban Centre Management och sitter sedan våren 2012 i ledningsgruppen för Svenska Stadskärnor. Tomas bor i Jönköping och är annars verksam hos Tyréns som processledare för orts- och stadsutvecklingsfrågor och flitigt anlitad föreläsare!
Innan har Tomas arbetat hos Fastighetsägarna GFR och var tidigare verksam som konsult med eget företag inom centrumutveckling, köpcentrumförvaltning, orts- och stadsutveckling. Tomas har också under sju år utbildat inom detta ämnesområde på Centrumfunktion på Internationella Handelshögskolan i Jönköping och Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm. Tomas har också en lång erfarenhet sedan tidigare som centrumledare och centrumutvecklare i både köpcentrum och stadskärnor.
Marlene kombinerar många uppdrag med sitt engagemang i Svenska Stadskärnor där hon är medlem i ledningsgruppen. Hon ansvarar för kurssamordningen av vårt utbildningsprogram UCM –Urban Centre Management och är vår BID-manager, ansvarig för utvecklingsarbetet med vår svenska BID-modell. Hon är dessutom styrelseordförande i Sveriges Centrumutvecklare. Marlene har arbetat med detaljhandel, centrum- och handelsplatsutveckling i många år. Hennes fokus är framförallt att lyfta yrkeskåren centrumledare, som hon menar är viktiga för utvecklingen av mötes- och handelsplatser och därigenom bidrar till att öka hyresgästernas försäljning och fastighetsägarnas lönsamhet.
Marita representerar Svenska Stadskärnor i Stockholmsområdet (Mälardalen) och arbetar med medlemsverksamheten samt hjälper dig som har frågor kring Svenska Stadskärnor.
Marita har arbetat med ett flertal handelsplatser runt om i Stockholm under ca 15 år och har en lång och bred erfarenhet av handel och samverkansfrågor. Maritas titlar har varit allt från centrumchef, Head of shopping center manager till marknadsansvarig, Hon är även styrelsemedlem i organisationen Sveriges Centrumutvecklare.
Välkommen att kontakta Marita om du har frågor om medlemskap i Svenska Stadskärnor.
Henrik Olsson har ett stort intresse för våra frågor och har under lång tid varit en ambassadör för samverkan mellan offentliga och privata aktörer för att få kraft i utvecklingsarbetet. Henrik Olsson är floristmästare och civilekonom och har under 12 år arbetat med utveckling av stadsdelstorg och stadskärnor. Henrik blev år 2013 utsedd till Årets Centrumutvecklare av organisationen Sveriges Centrumutvecklare och deltar numera i den nationella debatten om städers framtidsförutsättningar och symbioset mellan städer och landsbygd. Henrik jobbar idag som cityledare i Göteborg Citysamverkan och kommer närmast från Falkenbergs kommun.
Pia Sandin är vd för Malmö Citysamverkan och har många års erfarenhet av stadsutvecklingsarbete genom samverkan. Pia är en gav grundarna till Key City Group, som består av centrumutvecklare för Sveriges 14 största städer. Pia har tidigare jobbat utomlands i flera år inom hotell- och fastighetsbranschen och även varit marknadschef på världsberömda Turning Torso i Malmö. Hennes värdefulla erfarenheter kommer båda oss inom ledningsgruppen och våra medlemmar till godo. Pias roll hos Svenska Stadskärnor är Senior Advisor och utbildningsledare för QM, Quality Mark och ansvarar även för supporten av vårt verktyg PULS, Plats, Utveckling, Ledning och Strategi Ledning och Strategi.




Syftet med Forskningsrådet är
- att bidra till ökad forskning och kunskap kring ämnen relevanta för städer och orter med särskilt fokus kring stads-, plats- och centrumutveckling
- att bidra till ökad spridning av denna forskning och kunskap till såväl medlemmar som beslutsfattare och allmänhet
- att fungera som en plattform mellan näringslivet och akademin för att underlätta kunskapsspridning i båda riktningarna.

Fredrik Bergström, ekonomie doktor i nationalekonomi, affärsområdeschef WSP Advisory och associerad till LTH/Fastighetsvetenskap.
Om WSP Advisory: WSP Advisory har omfattande kompetens inom fokusområdena samhällsutveckling, stads- och fastighetsutveckling och transport och infrastruktur. Verksamheten har knappt 200 medarbetare och är en del av WSP som är en av världens ledande rådgivnings- och teknikkonsulter inom samhällsutveckling. WSP har 48 000 medarbetare
Fredrik Bergström är ekonomie doktor i nationalekonomi, tidigare vd för Handelns Utredningsinstitut och sedan 2008 affärsområdeschef för WSP Advisory. Fredrik är en av landets ledande detaljhandelsexperter och har varit inblandad i en mängd utredningar och forskningsprojekt, ofta med fokus på detaljhandelns strukturomvandling samt på vad som krävs för att skapa en attraktiv och väl fungerande handel. Fredrik har även arbetat med bredare samhällsanalyser, infrastruktur, stadsutveckling.
Är expert på kombinationen av hållbar utveckling och trafikplanering. Har stor kunskap om resvanor för olika grupper och även handelslokaliseringar inklusive e-handel. Har ett brinnande intresse för hållbarhet som utöver de ekologiska och ekonomiska inkluderar engagemang för sociala aspekter som rättvisa och jämlikhet.
Läs mer om Lena på LinkedIn och Researchgate

Jag har i drygt trettio år arbetat med utbildning, forskning och utveckling inom det företagsekonomiska området speciellt med inriktning på marknadsföring, logistik och detaljhandel samt övriga besöksintensiva näringar. Ekonomie doktor med avhandlingen ”När handelsplatser växer fram – Vägen och tiden” och licentiatuppsats – ”Att tro eller tvivla – Om förhållningssätt till förändring i den offentliga sektorn”. Även konsult inom detaljhandels- och logistikområdet och lett och/eller medverkat i stort antal utvecklingsprojekt av stadskärnor, köpcentrum, fastigheter mm. Aktivt medverkat att utveckla utbildningen av stadskärne- och köpcentrumledare i Sverige sedan slutet av 1980-talet.
Jag forskar om vad som skapar attraktiva handelsplatser. Med attraktiv menar jag att skapa besökande, nöjda och storhandlande kunder. Jag har bl a publicerat ett kundnöjdhets- och besöksindex för handelsplatser som fått stor internationell uppmärksamhet. Just nu studerar jag optimala lösningar för cityparkering och effekter på besök och försäljning.
Artikel: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/09593960500453641
Youtube presentation. https://www.youtube.com/watch?v=6QKoi5RozyE
Personlig sida på universitetet: https://handel.lu.se/nyheter/forskarportratt-johan-anselmsson
Om stadskärnan efter pandemin – Ut ur pandemin – rakt in i den digitala transformationen. Ska stadskärnans överlevnad bli en valfråga 2022? Läs hela rapporten, 2021. Läs hela rapporten här.

Min forskning rör främst rumsliga aspekter på idrott, fysisk aktivitet och i viss mån fritidsaktiviteter i vidare bemärkelse. Exempel på specialområden:
Urbana miljöer för idrott och fysisk aktivitet (bl a utifrån perspektiv såsom tillgänglighet, trygghet, flexibilitet, kreativitet).
City-marketing med koppling till idrott, främst i form arenabyggande och stora evenemang.
Fritids- och idrottstrender.
Jag tycker att det är viktigt att som forskare delta i samhällsdebatten, bl a genom att skriva krönikor och debattinlägg. Här är några exempel:
http://www.idrottensaffarer.se/kronikor/2015/12/nu-blev-det-anda-lite-fel
http://www.idrottensaffarer.se/kronikor/2017/02/barriarer-och-granszoner
http://www.idrottensaffarer.se/kronikor/2018/04/mer-transparens-kravs-vid-arenabyggen
http://www.sydsvenskan.se/asikter/olympiska-kommitten-kan-lara-mycket-av-malmos-senaste-evenemang/
Alexander Ståhle har doktorerat i stadsbyggnad vid Arkitekturskolan KTH i Stockholm. I sin forskning har han utvecklat analysredskap för stadsbyggnad som sociotopkartan och Place Syntax Tool. På Spacescape har Alexander bland annat lett projekten Värdering av stadskvaliteter, Bostadspotential Stockholm, stadsbyggnadsstrategi för Nya Kiruna, och Nya Slussen. Han är en av Sveriges mest anlitade föreläsare inom stadsutveckling och har som VD och projektansvarig utvecklat Spacescape till en av Sveriges ledande stadsbyggnadskonsulter.

Forskningsområden: Ekonomisk geografi, platsens attraktivitet, handelns lokalisering, stad-förort dikotomin, ekonomisk utveckling, regionala överspillningseffekter, kvantitativ analys.
Min forskning: Mitt huvudsakliga forskningsintresse är inom ekonomisk geografi, med fokus på att mäta platsens attraktivitet och särskilt på detaljhandelns roll för att skapa attraktiva platser. Under de senaste åren har jag huvudsakligen studerat regionala effekter av stora handelsetableringar samt regionala överspillningseffekter av en ökad handel. Dessutom är jag intresserad av detaljhandelns lokalisering med fokus på stad-förort-dikotomin och särskilt av förhållandet mellan stadskärnor och externa köpcentrum, effekterna av olika typer av utveckling på fastighetsvärden och förslag för ekonomiskt tillväxtstöd i små och medelstora städer.
Syftet med min forskning är att söka svar på frågor såsom: Hur påverkar stora handelsetableringar stadens attraktivitet i stadskärnor, förorter och landsbygd? Hur kan vi mäta platsens attraktivitet? Hur påverkar olika typer av utveckling platsens attraktivitet? Finns det överspillningseffekter i detaljhandeln, och vad är deras egenskaper? Hur kan vi utforma effektiva ekonomiska stödlösningar för service i glesbygd?
Dessa forskningsfrågor är av intresse idag eftersom många stadskärnor utarmas till följd av en ökad urbanisering och expansion av externa köpcentrum. Detta är problematiskt eftersom stadskärnor inte bara uppfyller shopping- och underhållningsfunktioner, särskilt i mindre städer, utan viktiga sociala funktioner då de fungerar som mötesplatser. Attraktiva stadskärnor har också en stor potential att locka turister, företag, investeringar och anställda, vilket innebär att de kan växa snabbare än mindre attraktiva städer.
Länkar
Oana Mihaescu, Handelns Forskningsinstitut http://www.hui.se/about/forskare/oana-mihaescu
Handeln som tillväxtmotor http://handelsradet.se/wp-content/uploads/2018/03/Rapport-2018_2-Handeln-som-tillvaxtmotor.pdf
Effekter av en IKEA etablering http://handelsradet.se/wp-content/uploads/2016/01/2015-5-Effekter-av-en-Ikea-etablering.pdf

Joakim Wernberg är fil.dr i ekonomisk geografi och arbetar som forskningsledare med inriktning mot megatrender vid Entreprenörskapsforum. Joakims forskning handlar om komplexa system, växelverkan mellan teknisk och ekonomisk utveckling samt urbana och regionala ekonomier. Han har sin studiebakgrund inom teknisk fysik och är affilierad till Lund University Internet Institute (LUii).

Mias forskning handlar om städers attraktivitet. I sin avhandling studerade hon bl.a. människors uppfattning om städers och stadsdelars identitet/själ. Hon forskar nu på deltid vid M-i-City Centre i Nederländerna. Som konsult har Mia lång erfarenhet av analyser, strategier och processer i tidiga skeden, främst när det gäller stadsutveckling och utredningar till kommuner och aktörer på fastighetsmarknaden. Mia är även en flitigt anlitad föredragshållare, i synnerhet när det gäller platsens själ och urbana omvärldstrender.
Det inledande kapitlet i Mias avhandling finns tillgänglig här: https://www.tyrens.se/media/2814/mia_wahlstrom.pdf

Forskningsintresset är platsutveckling. Varför lyckas vissa platser (regioner, städer, stadsdelar, gator, byggnader) framstå som attraktiva, dynamiska och/eller kreativa medan andra inte gör detta? Varför söker sig människor till vissa platser och miljöer men undviker andra? Forskningsområdet har praktisk användning inom regional utveckling, näringslivsutveckling, forskningsmiljöer, stadsbyggnad, besöksnäring och detaljhandel.
Senaste forskningsoutput
Cecilia Cassinger, Jörgen Eksell, Maria Månsson & Ola Thufvesson, 2018 dec 7
Konferensbidrag › Konferensabstract
Cecilia Cassinger & Ola Thufvesson, 2018 sep 4, Helsingborgs Dagblad
Bidrag till övrig tidskrift/dags- eller nyhetstidning › Artikel i facktidskrift eller populärpress
Cecilia Cassinger, Jörgen Eksell, Maria Månsson & Ola Thufvesson, 2018 jun, I : International Journal of Tourism Cities.
Tidskriftsbidrag › Artikel i vetenskaplig tidskrift
Elin Nilsson är Fil dr i företagsekonomi vid Handelshögskolan Umeå universitet och är även knuten till Centrum för regionalvetenskap vid Umeå universitet. Hon har en stark förankring i forskning kring detaljhandel, butiksval, digital interaktion och konsumentbeteende. Hennes internationellt prisbelönta doktorsavhandling berörde vad som påverkar konsumenternas val av livsmedelsbutiker. Efter disputation har hon fokuserat på hur online-interaktion (som gamification , digital serviescape och sociala medier) påverkar konsumenternas köpbeteende och attityder. Läs mer om Elin här och se även hennes presentation på Linkedin här
Malin Sundström är Ek dr och docent vid Malmöuniversitet och institutionen för urbana studier. Hon har en lång erfarenhet av att arbeta tillsammans med handelsföretag och bedriver forskning till nytta för näringsliv och samhälle. Ett särskilt viktigt område i hennes forskning är e-handel och digitalisering samt hur den här typen av handel påverkar samhälle och stadsutveckling.
Medverkar regelbundet i olika typer av uppdragsbaserade projekt initierade av näringslivet och är vd för Handelsforskarna i Borås AB, där hon arbetar som konsult. Malin skriver böcker och forskningsartiklar i internationella vetenskapliga tidskrifter där några exempel är:
Handelns digitalisering – Undran inför framtidens affärer
Läs mer om Malin här och se hennes presentation på LinkedIn här

Stefan Molnar är anställd vid forskningsinstitutet RISE. Hans arbete handlar om hur människor använder sig av, upplever och påverkas av sina livsmiljöer, såsom gator, torg, parker och bostadsområden. Han arbetar även med frågor kring styrning och organisering av platssamverkansprocesser. Stefan skriver en avhandling (på deltid) i samarbete med Chalmers Tekniska Högskola. Den handlar om hur deltagare i stadsbyggnadsprojekt i praktiken går till väga för att värdera platser och deras kvaliteter.
Kartläggning av delningstjänster och hur dessa bidrar till levande gatuplan

Catrin Lammgård är Ek dr i företagsekonomi och lektor i urbana studier vid Malmö universitet, där hon är även knuten till forskargruppen Urban Business and Development. Hennes forskningsfokus är hållbara transporter, ofta med fokus på citylogistik och detaljhandeln. Hennes forskning inkluderar teman som handelns digitalisering, fastighetsmarknaden, B2B-relationer, inköp av godstransporter samt CSR. Hon har även varit verksam som fastighetsmäklare, konsult och journalist. Catrin skriver forskningsartiklar och här är ett exempel på ett bok där hon är medförfattare: Handelns digitalisering – Undran inför framtidens affärer
Läs mer om Catrin på LinkedIn här

- 1993
Föreningen Svenska Stadskärnor grundades med syftet att värna om stadskärnan och möta utvecklingen av den alltmer ökade externhandeln. Tidigare säte var Örebro, numera finns vi i Malmö. - 1995
Årets Stadskärna koras för första gången, vinnaren är Jönköpings kommun. - 1996
Svenska Stadskärnor AB, helägt dotterbolag bildas med ansvar för huvuddelen av verksamheten. - 2011
Svenska Stadskärnor är på Almedalen tillsammans med Fastighetsägarna, Svensk Handel och Centrumutvecklarna.se under det gemensamma namnet “Forum för stadsutveckling”. Sedan dess har denna konstellation arrangerat gemensamma seminarier och lyft olika frågor kring för att driva stadsutvecklingen framåt. - 2012
Svenska Stadskärnor ger ut guideboken/branschbibeln “Utveckla din stad” i samarbete med Fastighetsägarna. Stadens Dag lanseras som höstkonferens i samarbete med City i Samverkan i Stockholm. Nätverket Preferred Partner som samlar specialistkompetenser inom olika områden. - 2013
Svenska Stadskärnor instiftar ett Forskarråd. “En politik för framtidens städer” är temat för ett seminarium som hålls i Riksdagshuset där Svenska Stadskärnor är medarrangör. Seminariet sänds på SVT. - 2014
Svenska Stadskärnor lanserar Purple Flag – för tryggare och säkrare kvällsekonomi med nio pilotstäder. Sedan dess har närmare 30 städer cerifierats och omcertifierats enligt Purple Flags kriterier. - 2015
Svenska Stadskärnor får i uppdrag av Länsstyrelserna Värmland och Dalarna att ta fram en svensk BID-modell som bygger på frivilliga grunder. Fem pilotstäder deltar, sedan dess har intresset för modellen ökat markant. - 2016
Sweden Urban Arena ersätter Stadens dag och arrangeras i samarbete med Sveriges Centrumutvecklare och NCSC (Nordic Council of Shopping Centers) med syftet att sammanföra fastighetsägare, kommuner, detaljhandel, centrumutvecklare och stadsplanerare för att främja utvecklingen av morgondagens mötes- och handelsplatser: levande, attraktiva och väl integrerade i ett samhälle där människor bor och verkar. Konferensen äger rum i Stockholm och avrundas med en bankett med prisutdelning. Priset Årets Purple Flag-område delad ut för första gången och vinnaren är Kalmar. - 2017
Svenska Stadskärnor är värd för World Towns Leadership Summit i början av juni som samlar ett 70-tal stadsutvecklare från hela världen. Konferensen arrangeras i samarbete med IDA, The International Downtown Association, Washington DC. - 2018
Svenska Stadskärnor arrangerar sin första temakonferens med fokus på Urban distribution och tillgänglighet. Konferensen arrangeras i samarbete med Trivector och med stöd av Vasakronan och Göteborgs universitet.