logo
  • Om oss
  • Konferenser
    • Årskonferens 17-19 maj 2022
    • Årsmöte 17 maj 2022
    • Program Årskonferensen
    • Politikerinbjudan
    • BID-FORUM program 18 maj
    • Partnerseminarier Årskonferensen 18 maj 2022
    • Hotell Årskonferensen 2022
    • Webbinarier
  • Verksamhet
    • QM Kvalitetsmärkning
    • Vår BID-modell
    • Tryggare Platser
    • Processverktyg
      • Våra Processverktyg
      • Purple Flag
      • PULS
    • Aktuella projekt
      • Mätmetod RISE
    • Utbildningar
      • UCM Quality Mark
      • UCM Basic
      • UCM BID
      • UCM Personligt Ledarskap
      • UCM Coachande Ledarskap
      • UCM Basic At Home
      • UCM Sociala Medier
    • Support
    • Talarbank
    • Kampanj
      • Ingen puls utan din
  • Partners
  • Aktuellt
  • Medlemskap
  • Nätverk
  • Utmärkelser
    • Årets Stadskärna
    • Tidigare vinnare
    • Årets Purple Flag
Kontakt Press Publikationer
  • Om oss
  • Konferenser
    • Årskonferens 17-19 maj 2022
    • Årsmöte 17 maj 2022
    • Program Årskonferensen
    • Politikerinbjudan
    • BID-FORUM program 18 maj
    • Partnerseminarier Årskonferensen 18 maj 2022
    • Hotell Årskonferensen 2022
    • Webbinarier
  • Verksamhet
    • QM Kvalitetsmärkning
    • Vår BID-modell
    • Tryggare platser
    • Processverktyg
      • Våra Processverktyg
      • Purple Flag
      • PULS
    • Aktuella projekt
      • Mätmetod RISE
    • Utbildningar
      • UCM Quality Mark
      • UCM Basic
      • UCM BID
      • UCM Personligt Ledarskap
      • UCM Coachande Ledarskap
      • UCM Basic At Home
      • UCM Sociala Medier
    • Support
    • Talarbank
    • Kampanj
      • Ingen puls utan din
  • Partners
  • Aktuellt
  • Medlemskap
  • Nätverk
  • Utmärkelser
    • Årets Stadskärna
    • Tidigare vinnare
    • Årets Purple Flag
Kontakt Press Publikationer

Utbudet av butiker, restauranger och caféer.

Ett brett utbud av butiker, restauranger och caféer är mer än bara bekvämt. Det är kultur. Precis som en dans manifesterar de mänsklig kreativitet och görs bara levande genom ett samspel av individer. Och dessutom bidrar de till att stärka Sveriges ekonomi. 2019 uppgick stadskärnornas andel av den svenska detaljhandeln till 18%. Men utöver det monetära finns andra värden som är viktiga att bevara. Många av verksamheterna drivs av lokala entreprenörer, med en känslomässig förankring till sitt närområde. Deras insats bidrar till stadens unicitet och är viktig för invånarnas självbild och stolthet.

I förlängningen är det ofta den specifika lokala kulturen som lockar besökare och turister till stadskärnan. De företag som inte drivs av en av en större kedja har lättare att gå omkull i en kris, men är viktiga för få tillbaka besökarna efter exempelvis en pandemi.

Därför är det inte en kortsiktig, utan en långsiktig investering att stötta deras överlevnad. I en levande stadskärna hittar man biblioteket, vårdcentralen tandläkaren, nagelsalongen och frisören tillsammans med butiker, restauranger, caféer, biografer, teatrar, nattklubbar och barer. Charmen ligger i den organiska blandningen. Där finns livet!

Visste du att 20 procent av alla svenska momsintäkter från butiker, restauranger, caféer, hotell och andra verksamheter genereras av företag som verkar i våra stadskärnor.

Visste du att Sveriges stadskärnor omsätter 220 miljarder kronor, det innebär att konsumtion i stadskärnan bidrar till drygt 30 offentliga miljarder i momsintäkter som bland annat går till vård, skola och omsorg. Källa: WSP

Tillbaka
Svenska Stadskärnor – för levande orter och livfulla städer
Copyright © 2018 SvenskaStadskärnor
Kontakt Press Publikationer
Skapad av ID kommunikation