Vill ni bli nominerade till Årets Stadskärna? Vill ni kvalitetssäkra er utveckling av stadskärnan? Eller bara jobba lite smartare? Då är denna introduktionsdag ett bra start. Vi går igenom olika delar som krävs för att bli certifierad och berör även den internationella QM-standarden, som vi anpassat till svenska förhållanden. Mycket handlar om att ha rätt struktur och jobba proaktivt. Observera att QM är en förutsättning för att bli nominerad till Årets Stadskärna.

Inom ramen för Urban Centre Management, UCM, erbjuder Svenska Stadskärnor branschanpassade utbildningar framtagna i samarbete med Sveriges Centrumutvecklare, Fastighetsägarna, Svensk Handel, Visita och Sveriges Stadsbyggare. Förankring finns även i Svenska Stadskärnors Forskningsråd. Tillsammans erbjuder vi en unik plattform för spetskompetens, erfarenhetsutbyte och nätverksbyggande med branschkollegor från hela Sverige.
Det som utmärker våra branschanpassade utbildningar är att leds av aktiva yrkespersoner samt föreläsare med en lång erfarenhet av att arbeta med stads-, plats- och centrumutveckling. Lägg därtill de värdefulla kontakterna med branschkollegor som generöst delar med sig av sina egna erfarenheter, tips och råd. En kombination som ger nöjda kursdeltagare och höga betyg i kursutvärderingarna.

Det här är utbildningen för dig som vill lära dig grunderna för att framgångsrikt utveckla orter, städer, gallerior och andra handelsplatser. Vi undersöker vad som gör en plats attraktiv samt analyserar handelsbeteenden, trender och vår omvärld. Stort fokus ligger på marknadsmodeller och kommersiell stadsplanering.
För dig som vill utvecklas som ledare. Vi går igenom ledarens roll och vikten av effektiv kommunikation. Du får lära dig planera, prioritera och motivera. Stort fokus ligger på samarbete, grupputveckling och personlig utveckling. Kursen, som är skräddarsydd för vår bransch, ger dig verktyg för att leda, motivera samt coacha dig själv, dina medarbetare och andra du samarbetar med.
Vill du veta mer om BID-modellen? Syftet med BID är att stärka, analysera och utvärdera olika samverkans-modeller mellan offentlig och privat sektor. I denna introduktionsträff berättar vi om hur ni kan samverka i ett avgränsat område i er egen stad samt hur man upprättar en affärsplan med tillhörande budget.
Vi förpackar vårt utbildningsprogram och kommer till Din stad. Egna interna utbildningar innebär att det blir mer kostnadseffektivt (inga rese- och hotellkostnader) och tidsbesparande.
Vi skräddarsyr innehållet efter era specifika önskemål och förutsättningar. Det finns många fördelar med att erbjuda alla intressenter i en stad en gemensam utbildning vid ett specifikt tillfälle. Alla får samma kunskapsbas samtidigt och centrumutvecklingsarbetet får en "kick-start" som sparar mycket tid!
Kontakta oss för offert och referensstäder!
Det är lätt att bli frustrerad över sociala medier idag. Vilka kanaler ska man finnas i, hur ofta ska man lägga upp innehåll, vilket typ av innehåll, vad får det kosta och kommer Facebook att försvinna en dag? Alla dessa frågor hjälper vi dig att få svar på under denna nyttobaserade utbildningsdag.
Vi kommer att gå igenom allt från målgrupp till content, statistik och vilka KPI:er man bör mäta i sociala medier.
Det coachande ledarskapet, steg 2, är en fortsättningskurs till kursen Personligt ledarskap, steg 1. I denna kurs får du träna på coaching och samtal i mindre grupp. Du får lära dig hur du med frågeteknik och aktivt lyssnande hjälper andra att göra medvetna val och hur du stärker engagemang, förmåga och lust att bidra till ert gemensamma arbetet.
Vi erbjuder våra medlemmar ett antal olika processmodeller för samverkan. Modellerna innebär att vi systematiskt handleder och coachar medlemmarna så att de på ett strukturerat sätt kan föra arbetet framåt med t ex hjälp av checklistor, analysunderlag, workshops, utbildningar och föreläsningar. Om ytterligare hjälp och stöd önskas kan man teckna supportavtal med oss, däremot tar vi inte på oss rollen att genomföra processerna.
QM är ett verktyg för “hjälp-till-självhjälp” som visar statusen på ert arbetssätt. Kriterierna i QM-formuläret ger en bild på graden av en strukturerad och organiserad samverkan mellan offentliga och privata aktörer – det vill säga kommunen, fastighetsägare, verksamhetsidkare inom handel, restaurang- och servicenäring med flera. Verktyget kan användas för egen självutvärdering/diagnos alternativt att man begär ett officiellt erkännande från Svenska Stadskärnor. Samtliga kriterier ska vara uppfyllda och kunna styrkas med relevanta dokument. Ett QM-erkännande är giltigt i tre år och kan därefter förnyas.
Det internationella begreppet BID (Business Improvement District) har fått fäste i Sverige och Svenska Stadskärnor har arbetat fram en svensk modell och testat den i ett omfattande pilotprojekt för att säkerställa effekter och funktionalitet. BID-modellen är en organiserad samverkansmodell och arbetsmetodik som bygger på förtroende mellan kommunen, olika fastighetsägare, handel, hotell, restauranger, kultursektorn, turism-, besöks- och rekreationsnäringarna, ideella organisationer, boende med flera. I princip är dessa aktörer delvis konkurrenter, men i ett vidare perspektiv också kollegor. Det som förenar dem är ett gemensamt intresse, ansvar och förståelse för sina respektive verksamhetsområden inom BID-området. Tanken är att alla intressenter sträva efter att skapa förutsättningar för tillväxt med fler aktiviteter, upplevelser, liv och rörelse på den lokala platsen.
Det övergripande syftet med Purple Flag är att skapa förutsättningar för ett ekonomiskt och socialt hållbart Purple Flag-område med ett varierat utbud av upplevelser och aktiviteter efter kontorstid.
Vägen dit kan se olika ut men modellen vi arbetar med är samma. Den innehåller konkreta och praktiska hands-on tips och verktyg för att sammankoppla dag- med kvällsekonomin. Arbetssätt bygger på ett fördjupat samarbete, ökad förståelse för och kunskap om varandras verksamheter. Framgångsfaktorn beror på graden av samverkan och samarbete.
Vi kan erbjuda olika typer av supporthjälp. Det kan vara till exempel en lokalt anpassad inspirationsföreläsning eller möte med era olika intressenterna med fokus på utveckling (ca 2 timmar). Detta genomförs hos er, där ni står som arrangör och ansvarig för mötet och eventuell dokumentation.
Vi erbjuder även support via mail och eller telefon. Svenska Stadskärnor vägleder er i rätt riktning för att åstadkomma en åtgärdsplan fram till önskat mål (VAD?). Det operativa arbetet (HUR?) görs alltid av beställaren.
Avtalet gäller 6 månader eller efter överenskommelse, från avtalets tecknande.
Kontakta oss för offert om supporthjälp: